lördag 10 maj 2014

Nya äventyr i demokratin – Valstuga!

Jag provade att stå i valstuga idag, och jag visste verkligen inte vad jag skulle vänta mig. Skulle det bli som en munta på Lissabonfördraget eller ett trevlig samtal med potentiella väljare?

Efter att ha kryssat mellan cyklister och avspärrningar kom jag faktiskt fram i tid. Klockan 10 på lördagsmorgonen var vi de enda som bemannade vår stuga. Inga sverigedemokrater, inget Fi, inga sossar. Inte ens en liten folkpartist fanns på plats.

Under mina två timmar mötte jag bland annat följande spännande människor:

  • Segwaymannen som åkte runt med en megafon på segway (duh!) och ropade "krossa kapitalet" och att Fredrik Reinfeldt inte var bra. Mot honom log jag mitt vänligaste leende.
  • De snabba som bara vill ha en valsedel. (Jag höll mig ur vägen.)
  • En trevlig vegantjej som läste miljö och vatten, ville rädda världen, och undrade vad vi tyckte om djurskydd och feminism. Vi pratade om kravkött, fiske, antibiotika, och "The Stockholm Statement of Commitment".
  • Kocken som tyckte skatten var för hög, men var orolig att det inte fanns pengar nog till sjukvården. Vi pratade statistik och om sverigedemokrater.
  • Holländaren som ville intervjua oss om sopsortering för en kurs han läste. Vi pratade sopor.
  • Den finska orkestern från Åbo. Vi bjöd dem på kaffe och de lovade att rösta på Samlingspartiet som också är med i EPP.
  • En absurt vältränad Towe My. Vegan som alltid. Vi pratade om allt möjligt.
  • Damen som gärna ville prata. Hon gillade inte att Rumänien hade råd att vara med i Eurovisionsschlagerfestivalen när deras medborgare tvingades tigga på gatorna. Hon var pensionär, ensamstående, och före detta lokalvårdare. Tyckte att hon betalat för hög skatt. Jag fick inte prata så mycket, men hon gillade att jag var jämnårig med hennes son.

Det var spännande att höra vad alla tycker.

Inga kommentarer: