lördag 24 januari 2015

Man framtidsreser! (Fråga 2/6 om södra staden)

Dags att ta en titt på fråga två i kommunens medborgardialogsenkät om södra staden:

Fråga 2. Hur reser man i framtiden?
I Södra staden ska du nå det mesta inom fem minuter. På olika sätt kan du ta dig mellan hem, skola, jobb och nöjen. Hur tar man sig oftast fram i Södra staden i framtiden? Välj ett av alternativen.

  • Gå och cykla
  • Spårvagn
  • Egen bil
  • Bussar
  • Bilpool
  • Eget alternativ (skriv)

Med ”oftast” undviker frågeställaren hjälpligt att likrikta alla transportmedel på samma sätt som man gjorde med byggnaderna i fråga ett. (Jag skakar bort visionen av ett DDR-grått landskap där gråa bussar åker runt bland likformiga höghus.)

Men vem är ”man”? Är det den nyblivne pensionären som ska handla i Gottsunda centrum? Är den barnfamiljen som ska lämna på dagis och skola före jobbet? Är det pendlaren på väg från Sunnersta till Stockholm? Är det en forskare på väg från hemmet i Sävja till jobbet på SLU? En läkare på väg från Graneberg till Akademiska sjukhuset? (Jag kan komma på jättemånga ”män” här.)

I frågan ingår alltså antagandet att de här människorna når ”det mesta inom fem minuter”. Det är inte utan att jag börjar undra hur långt in i framtiden det är vi pratar om här. (Borde teleportering finnas med på listan? Är det här en extremversion av Feministiskt Initiativs 15-minutersprincip?)

Jag tror att olika människor kommer att välja olika ressätt vid olika tillfällen. För framtiden hoppas jag på en kombination av gång, cykel, kollektivtrafik, och självkörande elbilar.

I sammanställningen av de första 357 svaren leder ”gå och cykla” stort. Det låter rimligt om man är framme inom fem minuter oavsett färdmedel. Jag är inte utvecklingsfientlig, men teleportering låter lite läskigt.

Sammanfattning: Som man frågar får man svar.

Inga kommentarer: