lördag 21 mars 2015

Även idrottsföreningar bör betala sina hyror

Det hela är ganska enkelt. Idrottsföreningar som inte betalar hyran för sina träningstider kommer att mista rätten att använda dem tills de har betalt. Tydligen har regelverket tidigare varit otydligt, och nu skulle det styras upp.

Under en lite tillspetsad rubrik citerade lokaltidningen så gott som ordagrant kommunens pressmeddelande.

När beslutet väl tagits följde UNT upp med en text om att unga kan drabbas. (Drabbade barn är som vi vet grunden för all god journalistik.) Jag kan inte undvika att notera att de exempel som texten innehåller knappast kan anses vara rena ungdoms- eller breddföreningar. Det är inte självklart för mig att det är barn- och ungdomsverksamheterna som misslyckats med att balansera inkomster och utgifter så att man halkat efter med hyrorna.

Egentligen är de nya reglerna ganska generösa. Vid likviditetsbrist kan förfallodatum skjutas upp i upp till tre månader. Avbetalningsplaner på upp till 12 månader erbjuds. Men, om en förening trots detta, efter påminnelser, låtit två fakturor (eller en på över 50kkr) gå till inkasso är det dags att betala eller lämna ifrån sig nycklarna.

Jag tycker att beslutet vi tog i nämnden är tydligt och lägger grund för rättvisa, förutsägbarhet, och likabehandling av idrottsföreningar.

Det ursprungliga förslaget till beslut innehöll dock en att-sats som jag tyckte var konstig:

"att uppdra till förvaltningen att att innan förändringarna träder i kraft, pröva regelverket i förhållande till kommunens varumärkesarbete där elitidrotten är en viktig beståndsdel."

Eftersom ingen kunde förklara eller ville försvara punkten gick de rödgröna gick med på att stryka den. Jag ser det som min första, mycket modesta, insats för en bättre kommun.

Från Finland kunde jag senare under veckan följa hur folkpartiet och miljöpartiet fortsatte diskussionen i media. Mest intressant är kanske att båda ser förbundens krav som ett problem.

Inga kommentarer: