söndag 14 juni 2015

Nämndvardag

Ungefär två veckor före nämndmöten skickas en översikt av de ämnen som planeras att ta upp på nämnden ut. En vecka innan mötet träffas sedan arbetsutskottet, dvs en representant från varje parti i nämnden och diskuterar igenom det hela. Eftersom jag inte är mest senior moderat i min nämnd är jag inte med i arbetsutskottet. Däremot är jag med på det korta alliansgruppsmöte som hålls direkt efter arbetsutskottets möte. Tyvärr blir det mest en kort sammanfattning av vad de andra just diskuterat med den rödgröna majoriteten.

På nästa veckas möte i Idrotts- och fritidsnämnden kommer, förutom administrativa frågor som förtydligande av delegationsordningen, följande att tas upp:

  • Sirius Fotboll vill inte betala sina hyror – i alla fall inte just nu. Reglerna styrdes upp för ett par månader sedan och bredd- och ungdomsföreningar betalar i tid. Den professionella eliten verkar dock inte tycka att de har råd. Förhoppningsvis får vi lite mer info på nämndmötet och hoppas att de rödgröna håller med om att även elitklubbar ska betala för sig.
  • Det är stökigt på Lurbo ridklubb. (Googla om du är nyfiken.) Man har bytt ut folk och skickade vare sig in bidragsansökningar för 2015 eller projektredovisning för 2014. Istället för ett bidrag på drygt 400kkr står man nu inför ett återkrav på knappt 50kkr. Kommunens bidragsregler är tydliga – om handlingarna kommer in mer än en månad försent får man inget bidrag. Förvaltningen föreslår nämnden att ompröva att inget bidrag ges. Över 400 ryttare påverkas. I grunden är jag för att hjälpa ridklubben, men ogillar samtidigt starkt varje tanke på godtycke med skattepengar, och undrar hur vi ska kunna upprätthålla några regler (samt kommunallagens 2 kap §2 i framtiden)?
  • En ishockeyklubb som byggt en nästan färdig miniishall vill att kommunen köper en ismaskin till dem för 500kkr så att de kan börja med hockey för flickor, nyanlända flyktingbarn och handikappade. Det är osäkert om föreningen i dagsläget har någon ungdomsverksamhet alls. Man har tidigare fått drygt 2,5M kr från allmänna arvsfonden för att ordna en is för barn upp till 12 år. Nu är målgruppen upp till 23 år. På hemsidan finns få bilder på barn men fler på agentföretag som representerar NHL-spelare. De rödgröna föreslår ett ja till en gåva på en halv miljon utan motkrav. Eftersom jag aldrig skulle investera egna pengar på det underlag som givits är jag inte heller redo att riskera medborgarnas. Förhoppningsvis kommer det bra info på mötet.
  • Nämnden ska uppdra till förvaltningen att utreda hur ”behovsprogrammet för Studenternas IP” ska kompletteras. Eftersom stadens elitklubbar inom såväl bandy och ishockey som fotboll verkar ha problem att betala nuvarande hyror, tycker jag att låga kostnader borde vara högre prioriterat än upprättandet av betongmonument i parkmiljö, men jag är ju som sagt i opposition.

Alla ärenden är intressanta, men inget av dem är direkt hoppingivande, och jag är mycket osäker på om de pekar i en riktning mot ett bättre Uppsala.

Inga kommentarer: