måndag 17 augusti 2015

Uppsala 86ers till semi ("verksamhetsbesök")

Man kanske kan säga att jag gick på studiebesök i verkligheten. Verksamhetsbesök tror jag det brukar kallas när politiker gör det. I strålande solsken gick jag och tittade på en hemmamatch med Uppsala 86ers på studenternas. Det var minst 15 år sedan förra besöket. Kanske 20 år.

Uppsala vann stort. Strax innan halvtid nådde man 35 poängs försprång och ”mercy rules” gjorde att klockan aldrig stannades. 44-6 i halvtid blev till slut 56-6. Uppsala spelade bra, men framför allt slarvade Limhamn – fumbles, misslyckade punts och slarviga snaps.

Uppe på läktaren var det varmt. Jag drack ungefär en burk cola per quarter. Linjerna kunde ha varit tydligare och jag saknade repriserna, men en utmärkt speaker höll ordning.

När spelet väntade och speakern inte pratade spelades det musik. Musiken var av den typ som normalt får etiketten ”Parental Advisory Explicit Content”, och inte just över gränsen. De försiktigare textraderna handlade om strippor och deras rumpor. Inte direkt familjeunderhållning. Kombinationen av den här musiken och de inhyrda unga dansflickorna med pom-poms lämnar jag åt certifierade genusanalytiker att analysera. I pausen spelades det Springsteen – born to run.

I pausen kunde man också ställa sig i en jättelång kö för att köpa mer läsk. (Ett studiebesök på valfri knattefotbollsturnering hade kunnat ge tips om bättre processer.) Ett par tiggare eskorterades vänlig men bestämt bort från kön och ut från området. I en bod på andra sida läktaren såldes det öl. En skylt förklarade att det endast var för guldmedlemmar. Jag vet inte hur man blir guldmedlem, men är ganska säker på att mitt eurobonuskort inte hade fungerat.

Den 6:e september spelas SM-final i amerikansk fotboll på studenternas i Uppsala. Förhoppningsvis spelar 86ers. Hör av dig om du vill hänga med!

Inga kommentarer: