lördag 2 januari 2016

Moderatjesus

Tydligen fanns det pengar över på Idrotts- och Fritidsnämndens fikakonto eftersom vi, på rödgrönt initiativ, bara ätit frukt hela året. Därför fick jag en inbjudan till en Italiensk buffé efter årets sista sammanträde i december. Jag hade en kvartalsgenomgång på videokonferens med huvudkontoret i Kalifornien samma kväll, så jag var tvungen att tacka nej.

Jag övervägde att tacka nej ändå. Kommunalskatten är på väg upp. Kommunens ekonomi verkar, åtminstone enligt media, vara i fritt fall. Det finns bättre sätt att använda pengarna på.

När vi i november fick personliga VIP-inbjudningar till Uppsala Idrottsgala, ”en magisk kväll” där vi hyllar ”våra lokala idrottshjältar”, kunde jag inte heller delta – min fru var borta på tjänsteresa. Det behövdes alltså inget ideologiskt övervägande om lämpligheten i att ta emot en biljett värd någonstans mellan 425 och 1295 kr från samma organisationer som normalt ber om byggnader och bidrag.

Två gånger har jag nu av omständigheterna räddats från att (offentligt) behöva ta ställning.

Om man sitter i en nämnd blir man erbjuden en iPad av kommunen. Jag lät bli att hämta ut den. Naturligtvis gillar jag iPads, men jag förstår inte varför skattebetalarna skulle betala en åt mig. Returnerade iPads delas tydligen ut till Uppsala kommuns skolor. Jag tror inte att skolorna fick en ny tack vare mig.

När jag nämnde min tveksamhet inför att äta en skattefinansierad julbuffé med nämnden tycker mina allianskollegor att jag var tramsig och kallade mig ”moderatjesus”. Eventuellt har de rätt i att jag är tramsig, summorna är väldigt små och redan avsatta i budgeten.

Men, om vi tror på vad vi säger, om vi tror på ett samhälle med en vassare stat, lägre skatter och mer frihet, måste vi börja med oss själva. Vi måste leda från fronten, inte från julbordet. Och kommunens kostnader måste ner.

Samtidigt verkar t.ex. Idrottsgalan vara ett utmärkt arrangemang, och jag som nästan helt saknar kontakter i elitidrottsuppsala skulle säkert ha kunnat träffa en hel del spännande människor. Kanske kunde jag ha frågat hur mycket VIP-biljetten var värd och gjort motsvarande donation till Svenska Kyrkans arbete i Rumänien, men det känns som att fuska.

Jag är nog lite tramsig. Skatt är stöld och pengarna behövs bättre i skolan.

Inga kommentarer: