söndag 13 november 2016

Idrottspolitik i underlandet

Det är svårt att inte frestas att börja recensera media när kommunens pressrelease och lokaltidningens artikel är i det närmaste identiska, men att gnälla på media är lite som att gnälla på domaren - det spelar ingen roll om man har rätt eller fel, det är ändå domaren som dömmer.

Idrotts- och Fritidsnämndens miljöpartistiske ordförande har presenterat att han bland annat vill bygga en ny simhall. Budget, tidplan, och plats i översiktsplanen saknas dock. Vad sägs om att ha lite verklighetskontakt och laga skåpen på Gottsundabadet först?

Som bekant vill man höja alla föreningars hyror och använda det till att öka bidragen till föreningar med många tjejer i (tänk ridklubbar). Det miljöpartistiska kommunalrådet fokuserar i tidningen på att vuxna idrottare får högre hyror men inga nya bidrag och beskriver det som en “samvetsfråga”. (Han kommer tyvärr undan utan följdfrågor.)

Förturen för tävlingar tas bort i kommunens lokaler - jag är ärligt nyfiken på vilket problem det löser och vad det kommer att leda till.

Allt detta ska tydligen beslutas den 16 november. Enligt min kalender har jag sammanträde med Idrotts- och Fritidsnämnden då. (Jag kommer att vara artig. Och inte jättesarkastisk.)

Före nämndsammanträdet är jag inbjuden till en “workshop” om “lokalförsörjningsplanering idrotts- och fritidsanläggningar”. Tydligen vill tjänstemännen dela in oss ledamöter i diskussionsgrupper och få tillbaka en lista på prioriteringar? (Är det inte det här vi gör i våra partiers politikutvecklingsgrupper? Är vinna valet 2018 och föra en bättre politik något min grupp kan enas om? Skatt är stöld? Vad är det här?)

Som tur är har vi även fått reda på vad vi ska komma fram till. Idrottshallar, allaktivitetsplatser, simhall, samt gymnastik- och motorikhall ska prioriteras.

"Yes, that's it! Said the Hatter with a sigh, it's always tea time."

Inga kommentarer: