tisdag 3 april 2018

Åter i Gottsundas stora områdesgrupp

Stora områdesgruppen Gottsunda är öppen för alla som är verksamma i Gottsunda-/Valsätraområdet. Jag fick en inbjudan tidigare i år och var nyligen på mitt andra möte som representant för det nya arbetarpartiet.

Den här gången hade jag inte så mycket att bidra med, men följande togs upp:

  • Den sociala kontrollen är stenhård. Lokala ledare tar sig rätt att övervaka och informera. Okända människor i tvättstugan tar gärna upp diskussioner som "Jag såg din dotter med en kille nere på stan. Är hon gift?”. Socialtjänsten försöker vara en motkraft vilket inte alltid är populärt.
  • Polisen informerade om ny belysning och 24 nya övervakningskameror. Även om brottsligheten i området är omfattande så drabbas tredje man inte särskilt ofta.
  • Jag förstod inte fullt ut en identitetspolitisk beskrivning av hur rasifierade människor reagerade med ilska och allienerades när andra tränade i “deras” idrottshallar.
  • En boxningsklubb ska startas. Det är ett initiativ utifrån, men kan säkert bli bra ändå.
  • Kommunen startar en välfinansierad och optimistisk satsning på en park inne bland höghusen. Det ska vara liv på dagen men lugnt på kvällarna. Det hela inleds med någon form av matfestival som (tyvärr) kommer att hamna mitt under ramadan.
  • Verksamheten på ungdomsgårdarna och liknande rullar på som vanligt, utom vid musikalen där bränderna gjort att man fått dra ner lite på verksamheten.

En mer cynisk person än jag skulle kanske säga att allt är som vanligt, men eftersom det är valår så finns det just nu lite mer pengar. Jag menar att allt är bättre än teaterbienaler och trädgårdsodling.

Inga kommentarer: