lördag 28 november 2015

Medaljförbud i barnfotbollen?

Fotbollsförbundet är, om jag förstått det hela rätt, det största specialidrottsförbundet inom riksidrottsförbundet som sedan 1931 tar emot och fördelar statens bidrag till idrotten. Man är alltså någon form av halvmyndighet.

På sin hemsida har förbundet bilder på Zlatan, biljettförsäljning, och information om elitens matcher och träningar. Tyvärr kan jag inte hitta något om deras nyss utfärdade förbud mot att utse vinnare i ungdomsfotboll.

Barn upp till 12 år kommer fortfarande att kunna vinna och förlora enskilda matcher, men att utse segrare i serier och cuper kommer att vara förbjudet. Förbudet börjar gälla den 1:a Januari 2017 och är, enligt fotbollsförbundets ordförande, tänkt att leda till ”trevligare miljö och minskad tävlingshets”. Arrangörer ska dock kunna söka dispens, men exakt hur är inte klart ännu.

Tyvärr har jag inte kunnat hitta något mer än en TT-intervju om förbudet, så exakt hur man har resonerat är svårt att veta. (Ibland förbjuder folk saker – i USA får barnen inte nicka.)

Jag tycker nog att:

  • Att vinna och förlora är en del av livet. Idrotten kan vara en bra plats att lära sig hantera med- och motgångar på ett bra sätt.
  • Barnen verkar uppskatta turneringar. Både som händelser och som äventyr.
  • Idioter som bidrar med otrevlig miljö och hets måste hanteras, men jag är inte säker på att förbud mot medaljer är rätt väg. (Det finns kanske en djup text från förbundet som jag borde läsa?)

Jag undrar också varför just fotbollen ska sluta dela ut medaljer? Vilka sporter står på tur härnäst? Gymnastik?

Och det här med dispenser? Gothia Cup får nog sin. Är det småturneringarna man vill stänga ned?

Fotbollsförbundet är onekligen bra på fotboll, men det här förstår jag inte riktigt. Vad sägs om att istället uppmana vuxna att bete sig som vuxna? Sunnersta AIF har en bra skylt att låna ut.

Inga kommentarer: