måndag 2 januari 2017

Nytt år - nya bränder

Gottsundaåret börjar med att någon försökt bränna ner den kombinerade boule och sporthallen. Det återstår att se hur mycket av byggnaden som kan räddas. Boulehallen verkar mest vara rökskadad. Enligt lokaltidningen sågs tre personer springa från platsen.

Det är tre år sedan hallen senast brann. Då var jag på badet med barnen och kunde se lågorna från första parkett genom de stora fönstren. Personalen på badet var närmast oberörda av att grannbyggnaden stod i lågor. Även den branden var anlagd.

På platsen småpratade jag lite med en lärare från Gottsundaskolan. Han hade jobbat där i 24 år och menade att stadsplaneringen var en del av problemet. Ödsliga lådor utan kontakt med omvärlden. Han efterlyste ett kafé. Jag håller i stort med honom.

Jag vet faktiskt inte om man bör bygga upp hallen igen. Risken att den snart bränns ned igen verkar överhängande, och platsen upplevs inte som trygg på kvällarna. Kanske är det bättre att bygga på en tryggare plats, och låta Gottsundaborna ta sig dit när de vill idrotta?

Jag tror det är för tidigt att ge upp, men skulle gärna se ett seriöst försök att få bort döda, otrygga miljöer, samt få fler ögon på gatan. Jacobs och Coleman som sagt.

Den rödgröna majoriteten föreslår som bekant stadsodling och teaterbienal. Gottsunda förtjänar bättre.

Inga kommentarer: